Wednesday, April 22, 2009

OIAM3: Amylea Terkilan


Story and Pics courtesy of gua.com.my

“Ada terasa nak pengsan di atas pentas tadi tapi malulah,” kata Amylea. “Setiap minggu, memang saya ada rasa yang saya akan terkeluar. Tapi perasaan itu tak sehebat malam ini.”

Ceritanya, perkara yang menyebabkan dia “sangat-sangat terkilan” adalah tidak berpeluang membuat persembahan yang telah disediakan untuk tema minggu ini, ‘In Concert’. Bukannya kerana dia kalah “kerana sesiapa pun boleh kalah dan itu satu realiti pertandingan yang tidak boleh diubah”.

Seluruh ahli keluarga (biasanya, hanya ayahnya yang akan hadir) dan saudara-mara, sahabat-handai hadir malam ini untuk melihatnya membuat persembahan. “Sebaliknya, mereka datang untuk melihat saya tersingkir.” Tambahnya, jika dikekalkan malam ini, persembahan yang bakal disajikan adalah yang terbaik darinya.

“I put a lot of effort into it dan semuanya dirancangkan sendiri seperti arrangement … Kebiasaannya kami cuma diberi dua minit untuk membuat persembahan tetapi kali ini kami mempunyai empat minit dan saya ingin menunjukkan kepada Malaysia cara saya membuat persembahan.

“Saya betul-betul nak perform. Semua kelemahan saya sebelum ini saya kumpulkan dan saya go through every detail dan hasilnya adalah persembahan ini. Malah saya sendiri pun rasa ini bakal menjadi persembahan terbaik saya. (Paul Moss yang sempat melihat sesi latihan Amylea juga merasakan ia amat bagus.)

"Jika penyingkiran dilakukan di akhir rancangan selepas saya membuat persembahan, tidak akan saya merasa begini. Tuhan saja yang tahu apa yang saya rasa. Rasanya macam ditipu promoter. Kata nak buat konsert tapi ... Nasib baik saya ada rekod. Sekurang-kurangnya dapat saya letak di YouTube.”

Dedah Amylea lagi, duit kemenangan RM1juta itu sepatutnya digunakan untuk membiayai pembelajarannya di sekolah muzik terkenal, Berklee College of Music di Amerika.

“Apa yang saya pelajari akan dimanfaatkan kepada artis-artis lain. Hasrat saya untuk kongsikan duit itu dengan penyanyi-penyanyi muda dan mereka yang berbakat dalam bidang muzik. Penyertaan saya di dalam OIAM bukan untuk menjadi terkenal. Kalau itu tujuan saya, baik saya cipta saja kontroversi. Saya kecewa kerana gagal merealisasikan impian saya itu. Tapi, sekurang-kurangnya, lagu saya “Aku Dan Mimpi” dimainkan di dalam drama ‘Merah Putih’.

“Itu adalah karya terakhir saya sebelum memasuki OIAM. Sepanjang lima bulan saya disini, saya tidak dapat berjumpa keluarga, tak buat show … Saya banyak berkorban tapi saya bukan lah pulang dengan tangan kosong. Pengalaman yang saya perolehi di OIAM susah untuk digambarkan dengan kata-kata.

“Masa saya keluar Akademi Fantasia dulu, saya masih terasa kosong. Tapi Tuhan menunjukkan kali ini bila saya terkeluar baru saya faham sejauh mana passion saya di dalam bidang muzik. Tak pernah saya terasa begini, berkobar-kobar semangat saya nak naik pentas dan membuat persembahan, bagaimana pentas itu kepunyaan saya. Barulah saya sedar pentas itu adalah hidup saya.”
(..this shows that OIAM better than AF...wakakaka)

Memilih Tomok sebagai calonnya untuk menjuarai musim ketiga OIAM, Amylea berharap penyingkirannya bukan disebabkan statusnya sebagai artis. Kerana menurutnya, jika dibandingkan, Esther lebih berpengalaman darinya dalam bidang ini kerana sudah mula menyanyi sejak dia berumur dalam lingkungan 16 tahun padahal Amylea mula menyanyi pada usia 19 tahun.

“Saya tahu ramai yang menyangka saya tahu banyak perkara tentang muzik tetapi saya tidak tahu-menahu apa-apa pun. Kebolehan saya bermain gitar hanya kerana saya belajar chords-nya.”

Ditanya jika ada apa-apa yang akan dibuat berlainan jika diberi peluang mengulangi pertandingan ini semula, katanya, “Kesemuanya sebab saya tidak berpuas hati dengan apa yang telah saya lakukan.”

Tentang perancangannya selepas ini, Amylea memberitahu dia ingin berehat seketika sebelum membuat sebarang rancangan, lebih-lebih lagi bila syarikat pengurusannya, Maestro, sudah tiada lagi.

4 comments:

confessions of a medical student said...

BM you and quotations cun juga!! *impressed*

jeremytuah said...

wakakaaka... hope u enjoy ur recent holiday in Sabah...

hEwie said...

experience is the best lesson of all..heheh..and yeap, oiam is much much much much better than af (to me)..

jeremytuah said...

AE,
OIAM da best (so far..)..hehehe

Search Result

DISCLAIMER

Please note that this is a PERSONAL blog (my blog) and views expressed here are of a personal nature. Reading any part of my blog, constitutes your agreement to exposing yourself to MY personal views, thus surrendering all rights to me bitching and trashing about it in any other manner as I please. Upon reading, you immediately waive all rights for any legal action, binding when entries are proven not to incite political, racial or religious hatred. I DO NOT have control on what's happening in my shoutbox, therefore ALL NAMES or TEXT entered in SHOUTBOX are beyond my ability to monitor, delete and administrate.